the vortex was done in collaboration with: Refunc Denis Oudendijk and Jan Körbes
by invitation of / strongly supported by / in the frame of: TodaysArt Festival 2012
At the TODAYSART festival in the Hague we build a “Vortex” – a space like a whirlwind from locally available materials.
We live in times of great turbulence. Movements that normally cannot be seen are now taking shape and happening unexpectedly. Things that appeared to be clear now become unclear. In the absence of external forces, friction within flows will self organize into a collection of so called irrotational vortices.
The Todays Art Festival in The Hague occurs in a critical moment in the political and cultural life of The Hague where multi-million-euro architectural projects are being approved alongside dramatic budget cuts to smaller cultural institutions. Following previous experiments, this contradiction led us to propose a structure for the festival entirely made out of discarded materials, a vortex structure expressing this idea of a natural force that sucks everything in its path. This space would serve as a meeting point/festival center on the Spuiplein, the major public square in the center of The Hague and heart of the festival.
Wir leben in Zeiten großer Turbulenzen. Bewegungen, die normalerweise im Verborgenen bleiben, nehmen sichtbare Formen an. Dinge die klar erscheinen werden plötzlich unüberschaubar. In Abwesenheit äußerer Kräfte organisieren sich Spannungen in Bewegungsabläufen zu Ansammlungen sogenannter wirbelfreier Strudel.
TodaysArt Festival in Den Haag findet zu einem kritischen Moment des politischen und kulturellen Leben in Den Haag statt. Während millionenschwere Architekturprojekte genehmigt werden, müssen die kulturellen Institutionen drastische Kürzungen ihrer Budgets hinnehmen. Dieser widersprüchlichen Situation begegnen wir mit einem Projekt, das fast vollständig mit ausrangierten Materialien gebaut wurde – einer Wirbelstruktur, die alles in ihren Bann zieht.
Raumlaborberlin joined forces with local garbage architects Refunc in organizing materials and building the structure. By tapping in to The Hague’s material flows we managed to obtain 3 containers of pallets, which were temporarily diverted to our working site for six days before returning back into their own life cycle. These 3 containers are the equivalent of what the supplier collects each day. The vortex thus becomes a materialization and temporary solidification of the local material flows.
The vortex rises from the ground in a circular motion and flows into itself 7 metres above ground creating a covered space which is used for experimental live acts and the main bar for the festival.
Die Organisation der Materialien und der Aufbau der Struktur erfolgtent in Zusammenarbeit mit den lokalen Bauaktivisten Refunc. Drei Container mit Paletten wurden für die Dauer des Aufbaus und des Festivals dem Verwertungszyklus entzogen und anschließen zurückgeführt. Die drei Container entsprechen in etwa dem Ausschuss eines lokalen Logistik-Unternehmens. Damit wird die Vortex zu einer temporären Erstarrung lokaler Material-Zyklen.
Der Strudel (Vortex) aus Paletten erhebt sich in einer kreisförmigen Bewegung vom Grund, schließt sich in sieben Metern Höhe und bildet einen überdachten Raum, der im Rahmen des Festivals für experimentelle Konzerte und als Bar genutzt wird.
day one
day two
day three
day four