Floating University Berlin

 

Building Team: Jeanne Astrup-Chauvaux, Naïm Benyahya, Samuel Boche, Sarah Bovelett, Eduardo da Conceiçāo, Suzana Cosic, Julien Fargetton, Benjamin Frick, Anne Hierzi, Lorenz Kuschnig, Timo Luitz, Michael Meier, Winnie Olbrich, Jan Schlake, Florian Stirnemann, Moritz Wermelskirch, Felix Wierschbitzki

 

 

Bubble Production: Jeanne Astrup-Chauvaux, Sarah Bovelett, Julia Lipinsky, Timo Luitz

 

 

Floating University Website !

From April to September 2018 raumlaborberlin invites into a visionary inner city offshore- laboratory for collective, experimental learning, knowledge transfer and the formation of trans-disciplinary networks to challenge routines and habits of urban practices – the Floating University Berlin.

The summer of 2018 was very hot and very dry, a glimpse of Berlin summers to come. Conversely, the place where we find ourselves was created exclusively for very wet days. The rainwater retention basin of the former Tempelhof Airport, a heavenly, contaminated concrete pool of muddy water with its rich variety of plants, birds, amphibians and insects is a magic display of the Anthropocene. For 6 months it became the meeting place for students and experts of the culture of the city, with everyone wondering how to synchronize our everyday lives to the rapid changes urbanity is undergoing at the moment. A true place of transdisciplinary exchange grew with more than 20 seminar groups, 47 workshops, and numerous discussions, presentations and lectures. A laboratory and a platform for new forms of urban practice emerged, quickly outgrowing its expectations.

 

Von April bis September 2018 schafft raumlaborberlin mit vielen Partner:innen ein innerstädtisches Offshore-Labor für Visionen urbaner Praxis. Ein Experiment zum gemeinsamen Lernen und Vernetzen. Ein Versuchsaufbau zum Hinterfragen städtischer Routinen – die Floating University Berlin.

Der Sommer 2018 war ein sehr heißer und sehr trockener Sommer, der erste dieser Art in Berlin. Der Ort an dem wir uns befinden, wurde dagegen ausschließlich für sehr feuchte Tage gebaut. Das Regenwasserrückhaltebecken des ehemaligen Flughafen Tempelhof in Berlin, ein paradiesisches, kontaminiertes Matschbecken mit seiner reichen Vegetation, seinen Vögeln, Amphibien und Insekten wurde 6 Monate zum Treffpunkt für Studierende und wissensdurstige Menschen mit Expert*innen der Stadtkultur. Gemeinsam experimentierten sie an neuen Formen der urbanen Praxis. In über 20 Seminargruppen, in 47 Workshops und unzähligen Diskussionen, Präsentation und Vorträgen entstand ein Ort des transdisziplinären Austausches, der weit über seine Erwartungen hinaus wuchs.

 

AN OFFSHORE CAMPUS FOR CITIES IN TRANSFORMATION

© Victoria Tomaschko

 

Students and their teachers from Berlin, Europe and elsewhere collaborated on building the campus: learning spaces, workshops, an auditorium, a laboratory tower for experimental water filtration systems, a kitchen, a bar and of course the toilets. They created a space for exchanging knowledge within experimental, educational formats. A place where transdisciplinary research teams and various positions came together to grapple the complex questions of urban practices: How can cities cope with the risks, strains and chances of global warming, the shortage of resources, superdiversity and hyper-accelerated development- nowadays? Which tools do we need to live and work well and in a resource-efficient manner in the future?

 

Studierende und ihre Lehrenden aus Berlin, Europa und anderswo bauten gemeinsam ihren Campus: Lernräume und Werkstätten, ein Auditorium und einen Laborturm mit einem experimentellen Wasserfiltrationssystem, eine Küche, Bar und natürlich Toiletten. Sie schufen einen Ort, um neue Unterrichtsformen auszuprobieren, an dem transdisziplinäre Teams und unterschiedliche Positionen zusammenkommen, um die Fragen danach zu stellen: Wie können Städte mit heutigen Belastungen, Risiken und Chancen wie Klimawandel, Ressourcenknappheit, Superdiversity und hyperbeschleunigter Entwicklung umgehen?

 

The Floating University Semester with visits by students and scientists from more than 20 international universities stretched over the entire period from April to September.

Artists from all over the world met local experts, architects, musicians and dancers to examine everyday urban life and formulate proposals for its reorganisation. On the experimental field around the basin, the Floating University was looking for a visionary view into an uncertain future.

During the so-called Open Weeks in May (04.05. – 20.05.18), July (29.06. – 15.07.18) and September (31.08. – 15.09.18) the Floating University invites the local and international public to explore the rainwater basin and the campus, as well as to participate in workshops, lectures, seminars, hot tub talks, concerts and performances.

The semester ended with the first Floating Symposium – two days on the future of the rainwater retention basin and the Floating University.

 

Das Floating University Semester mit Besuchen von Studierenden und Wissenschaftler:innen aus über 20 internationalen Universitäten streckte sich über den gesamten Zeitraum von April bis September.

Es trafen Künstler:innen aus der ganzen Welt auf lokalen Expert:innen, Architekt:innen, Musiker:innen und Tänzer:innen, um das alltägliche urbane Leben zu untersuchen und Vorschläge zur Neuorganisation zu formulieren. Auf dem Versuchsfeld rund um das Becken suchte die Floating University nach einem visionären Blick in eine ungewisse Zukunft.

Während der sogenannten Open Weeks, drei öffentlicher Wochen im Mai (04.05. – 20.05.18), Juli (29.06. – 15.07.18) und September (31.08. – 15.09.18) lud die Floating University die interessierte Öffentlichkeit ein, das Regenrückhaltebecken und den Campus der Floating University kennenzulernen und an Workshops, Vorträgen, Seminaren, Hot Tub Gesprächen, Konzerten und Performances teilzunehmen.

Das Semester endete mit dem ersten Floating Symposium – zwei Tagen zur Zukunft des Regenwasserrückhaltebeckens und der Floating University.

 

 

© Victoria Tomaschko

© Victoria Tomaschko

 

© Jeanne Astrup-Chauvaux

© Victoria Tomaschko

 

 

mit /starring Ameise Vinyl + Alex Rex, Andreco, Moritz Ahlert (TU Berlin), Markus Bader (UdK Berlin), Dirk Baecker (Universität Witten/Herdecke), Basurama, Phil Collins (Khm Köln), Alissa Diesch (Universidad La Gran Colombia Bogotá,), Daniel Dominguez Teruel (Hallo Festspiele), Atelier Fanelsa, Thilo Folkerts, geheimagentur, Jenny Haack (SounDance Festival), Jeanne van Heeswijk, Julia Jost (Hallo Festspiele), Jan Kampshoff (TU Berlin), Matthias Kestel (TU München), Knarf Rellöm, Andreas Krauth (Teleinternetcafe), Stefan Kreft (HNE Eberswalde), Bruno Latour + Frederique Aït Touati (Science Po Paris), Philip Leitner + Stephan Pircher (modular-t) + Uwe Tisch, Jan Liesegang (Bergen School of Architecture), Ton Matton (Kunstuniversität Linz), Christof Mayer, Elisabeth Merk, Phillip Misselwitz (TU Berlin), Kyong Park (University of California,San Diego), Thomas Rustemeyer (HfG Karlsruhe), Marjetica Potrč (HfbK Hamburg), Pascale Rouault + Bodo Weigand (Kompetenzzentrum Wasser), Tucké Royale (Zentralrat der Asozialen), Louise Schouwenberg (Design Academy Eindhoven), Julia Schreiner (JTW Spandau), Stefan Shankland (ENSA Nantes), Steffen Schuhmann (Kunsthochschule Weißensee), Helen Stratford + Amro Yaghi, Gerjan Streng (cloudcollective/ Royal Academy the Hague), Yoshiharu Tsukamoto (Atelier Bow-Wow), Benoît Verjat, Raul Walch, Jonas Wandeler (Ecal Lausanne), Christina Werner (Institut für Raumexperimente), Richard Woditsch (TH Nürnberg), Sabine Zahn + Andreas Krauth (Universität Witten/Herdecke)

und /as well as

Studierende der Universitäten TU Berlin, Science Po Paris, UdK Berlin, Universität Witten Herdecke, Khm Köln, TU München, Universidad La Gran Colombia Bogotá, Bergen School of Architecture, HfG Karlsruhe, ENSA Nantes, Design Academy Eindhoven, Kunsthochschule Weissensee, Royal Academy the Hague, TH Nürnberg, Ecal Lausanne, HNE Eberswalde, HfbK Hamburg, Kunstuniversität Linz

© Daniel Seiffert

© Victoria Tomaschko

© Pierre Adenis

© Alexander Stumm

© Lena Giovanazzi

©Lena Giovanazzi