invited by bauhaus-archiv / Museum für Gestaltung
eingeladen vom bauhaus-archiv / Museum für Gestaltung
special thanks to Uwe Tisch!
One of the mayor legacies of modernist architecture is the slogans that made it into the everyday thinking of people towards space. Everybody is familiar with „Less is more“ and „Form follows Function“. The linearity of these arguments is illusive. Life is more than one sentence and Architecture is too.
We would like to look again as there is also an other side in Modernism, a side of fancy forms, of irrational inventions, objects of surprising scale and presence. Many of these have already left our world, victims of even more rigorous policies of market economy and historical city models. Berlin specifically has to suffer the losses of Ahornblatt, Palast der Republik and the expressive facade of Centrum department store on Alexanderplatz, together with the integrity of the urbanist situation of the time. Especially the approach towards GDR modernism, which is up for revision, stands in a sharp contrast to the restaurative tendencies towards the built legacy of NAZI Germany.
Questioning this practice, raumlabor in collaborations with students from Bauhaus Universität Weimar will build a 1:2 replica of the canope of the “Haus der Elektroindustrie”, located on Alexanderplatz 1-5. The building material originates from the same period as the object replicated: doors taken from demolished apartments in Halle-Neustadt, one of the four mayor urban developments of the early GDR, now under transformation as a so-called “shrinking city”.
„Form follows function“ und „Weniger ist mehr“ sind Slogans die es aus der Gedankenwelt der Architektur in den allgemeinen raumbogenen Sprachgebrauch geschaft haben. Eine Kontamination räumlichen Denkens? Weder das Leben noch Architektur ist mit einem Satz zu fassen.
Betrachten wir das Erbe der Moderne einmal anders: Nicht unter dem Diktat der Rationalität oder Funktionalität, sondern betrachten wir die ausgefallenen Formen, die irrationalen Erfindungen, die Objekte von überraschender Größe und Präsenz. Viele dieser Objekte gibt es nicht mehr, sie fielen einer rigiden, marktorientierten Städtebau politik oder der Neuauflage historisierender Stadtvorstellungen zum Opfer. Gerade Berlin hat mit dem Ahornblatt, dem Palast der Republik oder der Kaufhof-Fassade am Alexanderplatz zentrale Verluste zu beklagen. Gerade der Umgang mit dem Baulichen Erbe der DDR-Architektur ist unentspannt.
Mit der 1:2 Replik des Vordachs des Hauses der Elektroindustrie (Alexanderplatz 1-5) hinterfragt raumlaborberlin diese Haltung. Das Baumaterial sind gebrauchte Türen aus der gleichen Zeit wie das Original-Vordach. Sie stammen aus rückgebauten Wohnungen in Halle-Neustadt, eine der vier wichtigsten Stadtentwicklungsprojekte der ehemaligen DDR – heute eine “schrumpfende Stadt”.
Exhibition / Ausstellung: 27.08. – 29.08.09
FREUND DER MODERNE, VORDACH is kindly supported by Tisch Gerüstbau, Berliner Schrauben, GWG Halle, EFA Halle